søndag 20. januar 2008


Innovasjon

Med innovasjon tenker jeg at jeg har (sett) et behov for endring, jeg mener endringer er nødvendig, og jeg har et mål/tilsiktet utkomme.


"Nødvendigheten" er et resultat av at samfunnet er i konstant endring fordi alle menneskers mentale balanse styres av "videre".

Jeg leser boka " Å lære er å oppdage" av Nils Magnar Grendstad, og kan trekke paralleller til læring og innovasjon (siden læring i høyeste grad er innovasjon).
Tankekartet ovenfor er i boka ment til å illustrere hvordan man som lærer skal lede elevenes oppdagelsesprosess mot et ønsket mål.

Teoretisk kan vi bruke sammen skjematiske bilde for å forstå/se innovasjonsprosessen, mener jeg.

For at en innovasjon skal forløpe meningsfult bør jeg har kartlagt en del momenter:

  • Hva kan jeg bruke det til?

  • Hvilken mening har det for meg å bruke tid på dette?

  • Hvilke konsekvenser kan det ha for meg?

  • Hvilke konsekvenser kan det ha for meg å la være?

  • Hva er det jeg vil oppnå?

  • Hvilke signaler bør jeg se etter for å se om jeg er på rett eller gal vei.
    Så kan alle jeg'ene byttes ut med: du - dere.

Ingen kommentarer: