søndag 6. april 2008

Ny begrepsanalyse av Problemstillingen:

Hvordan nyttiggjøre seg kompetansen og kunnskapen til assistentene på Rusk, slik at (fag)lærerne har vurderingsgrunnlag på elever som deltar i alternativ undervisning?

Med fokus på begrepene:

kompetanse [-tangse] -n , ([-ta´ngse] en fr.)

og

kunnskap -en, -er

  • rett og myndighet til å foreta en viss handling el. avgjøre en viss sak
  • skikkethet, berettigelse
  • dyktighet, brukbarhet

1 (omfang av) rett til myndighetsutøvelse: dette ligger utenfor en politimesters kompetanse
2 fullgod forutsetning for å gjøre noe, inneha en stilling e.l.; tilstrekkelig dyktighet, kvalifikasjon(er), utdannelse: en eksamen som gir kompetanse til å undervise i ungdomsskolen / ha høy, full kompetanse / utvikle ny kompetanse
Etym.: fr. avl. av lat. competere treffe sammen, svare til.
[å; i bet. 2 også åg] konj. og adv.
1 (som konj. (se også både – og) brukt til å forbinde to logisk likeverdige ord, setningsledd el. setninger) mus, rotter og ekorn hører til gnagerne / laste- og lossearbeiderne; én og én er to 2 (som adv., bare trykksterkt og etterstilt, ofte til slutt i setningen, ofte skrevet òg) også 1: jeg vil være med jeg og / jeg òg vil være med; det var da merkelig og! / pokker og!
Etym.: gno. ok , besl. med øke
Synonymer: 1. et (&), ikke å forglemme, med, pluss, samt, sist men ikke minst, tillikemed, videre

1 kjennskap: det er kommet til vår kunnskap at …
2 viten; lærdom; innsikt: ha gode kunnskaper i et fag / (ordtak) kunnskap er makt // ( spøkef.) spise av kunnskapens tre få seksuell erfaring (for tidlig el. på tvilsom vis, jf. 1. Mos. 3)
Etym.: mnty., av kunt ( se kunngjøre) og -skap
Synonymer: 1. beskjed, etterretning, vitterlighet
2. ekspertise, fagkunnskap, innblikk, knowhow, kunnen, kyndighet, peiling, sakkunnskap

Analyse:

Hvordan nyttiggjøre seg kompetansen og kunnskapen til assistentene på Rusk, slik at (fag)lærerne har vurderingsgrunnlag på elever som deltar i alternativ undervisning?

  • Når jeg sammenligner kompetanse opp mot betydningen av kunnskap er det ganske opplagt at man må ha kunnskap for å ha kompetanse. Derfor er det ikke uvesentlig i hviken rekkefølge ordene kommer. Kunnskap gir kompetanse.
  • Når jeg ser på odet og; gir betydningen "to logisk likeverdig ord" en oppdagelse av at jeg ikke kan skrive kompetanse og kunnskap i denne setningen, da:
    • kompetanse er et begrep som betyr at man har trent evnen til -/ og har kunnskap nok til å utføre en/flere oppgaver.
    • kunnskap alene er ikke nok, man må også vite hvordan man anvender kunnskapen, og da er vi inn i begrepet kompetanse igjen.
  • Det vil si at jeg kan utelate begrepet kunnskap da det er opplagt at man har dette når man har kompetanse.

Men da dukker et nytt spørsmålet opp:

  • Hvilken kompetanse gir fag)lærerne vurderingsgrunnlag på elever som deltar i alternativ undervisning?

    • Lærernes vurderingsgrunnlag av elevene har ingen nytte av å vite at assistentene har kompetanse til å utføre både rumpevask og påkledning, derimot
    • har lærerne stor nytte av den digitale kompetansen til assistene ved at elevarbeider dokumenteres digitalt og blir videreført til rette faglærer som skal utføre vurderingsarbeidet av elevens kunnskaper, og legge tilrette opplegg som gir eleven kompetanse.

Hvordan nyttiggjøre seg den digitale kompetansen til assistentene på Rusk,

slik at

(fag)lærerne har vurderingsgrunnlag på elever som deltar i alternativ undervisning?

2 kommentarer:

Rune sa...

Flott og spennende tekst, men hva med å bruke hyperlinker slik at innlegg blir noe kortere. Kan virke noe uoversiktlig, mye informasjon på et sted.

Franciska sa...

Her har du gjort noen gode analyser!Godt jobbet!

Syns det siste avsnittet ditt er litt tungt og vanskelig å forstå. Hjelp meg til å forstå hvordan din kompetanse på IKT kan hjelpe lærerne til å gjøre vurderinger av elevene.