mandag 7. april 2008

Refleksjonsnotat 2 - AVIK 6400

Hovedemnet for avik 6400 er Kunnskap - informasjon - læring - teknologi, med Digital dannelse, IKT og innovasjon, og Kunnskapsnettverk som utdypende emner.

I refnotat 1, var jeg totalt oppslukt av innovasjon, men dessverre ikke med fokus på IKT og digitale læringsressurser.

I arbeidsprosessen for å utarbeide refnotat 2, har jeg gjort noen oppdagelser med viktigheten av begrepsutvikling og hva teksten vitterligen skal formidle. Hva små kjente ord som og, kan gjøre med oppfattelsen av ordlyden.

Derfor har jeg tatt for meg målene i fagplan og utarbeidet en egen begrepsutvikling sett opp mot mine kunnskaper, og hvilke kompetanse jeg har opparbeidet meg innen for digital kompetanse. I fellesskap har vi også utarbeidet en begrepsanalyse av målene, så da kan man jo spørre seg hvorfor jeg har gjort den om igjen?

Jeg trengte denne prosessen, til tross for at det var mye arbeid, for å komme til bunns i min egen forståelse.

Jeg har sett på hvordan jeg utøver digital kompetanse i forhold til målene i fagplan. Hvor står jeg? Hva trenger mer fokus? Og viktigst; hva har jeg utelatt helt?

Å utarbeide en problemstillingen som kunne hjelpe meg i prosessen til å dekke kriteriene i studiet og samtidig ha relasjon til innovasjonsoppgaven min har vært en utfordring.

Den siste problemstillingen lyder:

Hvordan nyttiggjøre seg den digitale kompetansen til assistentene på Rusk, slik at (fag)lærerne har vurderingsgrunnlag på elever som deltar i alternativ undervisning?

Denne prosessen har vært svært nyttig. Dette fordi jeg nå har satt fokus på relasjon faglærer - elev, når elevene kommer til oss på det nye arbeidsrommet.

Innovasjonsoppgaven min omfatter mye mer enn bare et godt sted å være, det må også være et godt sted å lære. Takket være Trond ser jeg at dette ikke er et øyeblikk for tidlig å belyse, samtidig som jeg får muligheten til å forholde meg til digital kompetanse og IKT ihht studiet.

Dette vil kanskje åpne øynene til flere som har den mening at alternativ undervisning ( ikke IOP) er boller, saft og bare kos og ingen læring.

Nå har jeg noe å tenke på og jobbe med fram til Presentasjonsmappa skal leveres.

Ingen kommentarer: