fredag 4. april 2008

Bearbeiding av Problemstillingen

"Problemstilling"

Hvordan utnytte ressursene til assistentene på Rusk?

Problemstillingen min er så vid at det i prinsipp fungerer som en begrensning. Den gir meg ingen røde tråder i retning av hvordan jeg skal kunne nå målene i fagplan for AVIK 6400-modulen. Konklusjonen er enkel: problemstillingen må endres! Men hvordan?

For å resonnere meg fram til en forhåpentligvis klarer problemstilling må jeg se grundigere på hva jeg mener med den opprinnelige problemstilling:

Hva mener jeg med:

Utnytte?

Analysert opp mot problemstillingen:
  • ha fordel av
  • bruke
  • dra (full) nytte av
  • nyttiggjøre seg
  • bruke til egen fordel
  • misbruke

Utnytte gir ofte negative assosiasjoner.

Nyttiggjøre seg er positivt laddet, så jeg velger å benytte meg av det.

Ressurser ?
  • materiell
  • lærebøker/tilganger til informasjon (data)
  • Datamaskiner/pc'er
  • romfordeling
  • kompetanse
  • menneskelig egenskap
  • kunnskap

Når hensikten er å utnytte ressursene til assistenene, relaterer russursene mot mennesklige forhold.

Ergo er det bare Kompetanse, menneskelige egenskaper og kunnskap som er aktuelt som kan tilbyds som en direkte ressurs fra assistentene.

Kompetanse og kunnskap inkluderer mennesklige egenskaper. Sånn sett er det ikke nødvendig å ta med som eget moment i problemstillingen.

Assistenter?
  • De/vi ansatte som har ansvar for enkeltelever (med vedtak)
  • De fleste er ikke lærerutdannet, enkelte er utdannet til barne- og ungdomsarbeidere.
  • Fungerer i mange tilfeller i rollen som spesialpedagoger.

Jeg velger å beholde begrepet assistent, da det assosieres med oss som ikke har ansvaret for hele klasser med elever. Vi har andre roller enn lærerne og det er derfor viktig å presisere at vi ikke er lærere på lik linje med dem, selv om vi er like viktige som dem.

Etter bearbeidingen over blir ny ordlyd i Problemstilling som følger:

Hvordan nyttiggjøre seg kompetansen og kunnskapen til assistentene på Rusk?

men...

Hvem kan nyttegjøre seg kompetansen og kunnskapen ...........Hvordan?
De elevene som benytter tilbudet om å komme og arbeide på arbeidsrommet der assistentene tilbyr ekstra hjelp og assistanse.

Vi kan hjelpe eleven slik at de kan dokumenterer arbeidsinnsats og prosess med digitale verktøy.

Lære eleven:

  • Nettvett /SAFT.

  • Etiske og juridiske vurderinger som er knyttet til nettverksjobbing.

  • Kildekritikk, hva som-, hvordan og hvorfor det er viktig å forholde seg til.

  • Grunnleggende ferdighetene/sjekke om de evnt behersker disse fra før.

  • Enkle nyttige verktøy:

  • Hvordan kombinere elevblogg og ITL slik at de elevene som er ut og inn i klassen kan samle arbeidene sine så de forskjellige faglærerne enkelt kan finne tilbake til elevarbeider og enkelt se når elevene har lagt til arbeider i arbeidsmappa si.

  • Elevene kan på denne måten samle produkter til "skrytemappa" si.

  • Å bygge opp sine egne digitale skrivebord, slik at de enklere kan finne data.

  • Å benytte forskjellige søkemotorer slik at treffprosenten for å finne ønskede data øker, og motivasjonen til å fortsette stiger.

  • Oppmuntre elevene til å videreføre sin kunnskap til medelever i klassen.

Kontakt- og faglærere til hver enkelt elev

Vi kan legge til rett slik at lærerne:

  • har gode forutsetninger til gjennomføring av mappevurdering.
  • ha kontroll på hvor eleven er i læringsprosessen
  • dokumentere karaktergrunnlag

Dette vil si at Problemstillingen trenger et tillegg som gir et klart signal om at det er relasjon elev-faglærer som skal bevares i læringsprosessen.

Siste utkast til Problemstilling:

Hvordan nyttiggjøre seg kompetansen og kunnskapen til assistentene på Rusk, slik at

(fag)lærerne har vurderingsgrunnlag på elever som deltar i alternativ undervisning?

2 kommentarer:

Rune sa...

Flott å kunne se dokumentasjonen på hvorfor du endrer problemstillingen din. Hva med bruk av hyperlinker, kortere innlegg på bloggen.

Franciska sa...

Det er vanskelig å lage gode problemstillinger. Men det viktigste må være at man klarer å svare på spørsmålet på en god måte! Hvis du er fornøyd og klarer dette, virker problemstillingen slik den skal!