torsdag 28. februar 2008

Drøfting av din egen problemstilling ut fra en risikoanalyse for innovasjonsarbeidet ditt.

Hva kan gå galt?

1. utkast:

  • List opp de risiki du ser i prioritert rekkefølge ut fra grad av sannsynlighet for at risikohendelsen innteffer
      1. omorganiseringen av rom ikke realiseres
      2. arbeidsgruppa ikke kan opprettes
    • ut fra grad av sannsynlighet for at risikohendelsen innteffer
      1. enkelte renholdsbetjenter og verneombudet nekter for omdipneringen av hensyn til eget beste.
    • hvor alvorlig trussel du vurderer hendelsen å utgjøre for innovasjonen:
      1. uten større plass kan ikke arbeidsgruppa opprettes og innovasjonen stopper helt.
    • Størst sannsynlighet for at den inntreffer:
      1. dersom det ikke gis god nok informasjon i tide slik at negativitetsfølelsen tar overhånd, spesielt hos renholdspersonalet.
    • størst skade gir høyest prioritet.
      1. Renholdsbetjentene
      2. Verneombudet

  • Drøfting:
    • For å komme de negative elementene i møte må jeg bygge allianser med deres kollegaer som føler seg berørt men likevel er optimister ang endringene som vi skje rundt dem når denne innovasjonen gjennomføres.
    • Spørre hva de frykter, hvorfor, og hvordan de kan tenke seg mulige endringer.
    • Være bevisst på når og hva slags informasjon som gis. Dette fordi mange, spesielt konservative skeptikere, trenger litt og litt nytt omgangen slik at de ikke graver seg ned i for stor mengde endring på en gang. De må få tid til å fordøye nyheter og dermed kanskje også akseptere dem lettere.
    • Hva skjer om innovasjonen ikke iverksettes:
      • Vi får to elever til høsten som kan bli veldig issolert fra det store sosiale fellesskapet da de har få timer i vanlig klasse pga sine særegne behov og adferd.
      • og en (+ to) som blir ganske issolert. De blir ensomme i mengden.
      • Vi fortsetter med vandrene i gangene, dersom ikke mer midler blir satt inn slik at disse også får personlige assistenter.
      • Assistentfunksjonen må tas opp til vurdering slik at disse får mer avlastning/varierte oppgaver enn gjeldende i dag. Dette er rektor heldigvis svært klar over da hun ser hva assistentene sliter med i dag.

Ingen kommentarer: