lørdag 23. februar 2008

Problemstilling for avik 6400:

Hvordan utnytte ressursene til assistentene på RUSK?

Pr i dag har vi elever som har behov for personlig assistent og bruker mye av skoledagen på eget arbeidsrom adskildt fra gruppa de tilhører. Dvs at skolen bruker store ressurser både økonomisk og kunnskapsmessig veldig innsnevret.

Som assisten besitter jeg den nærmeste rollen det er å kunne vurdere hvorvidt assistenfunksjonene utnyttes ressursmessig på min avdeling. Her er det mye å hente, både for elevenes og assistentenes trivsel, utfordringer, sosialt samspill, læring og veiledning. I høyeste grad en funksjon på skolen som er klar for innovativ prosess. Dette har vi varslet rektor om, så vi sitter ikke med follede hender og tror at ledelsen skal evne og se alt.

Sammen med assistentkollega Brita Skjøstad (også avik-student) har vi innledet samarbeid med rektor for å kunne skreddersy en mer funksjonell, elevvennlig og ressrusutnyttende assistentfunksjon. Vi skal utarbeide en strategi på hvordan vi skal tilrettelegge denne funksjonen bedre i nær framtid.

Situasjonen med integreringen av funksjonshemmede på skolen kan sammenligenes med eksempelet med Akergruppen i Skogen&Sørlie-boka:

Det finnes ikke en BESTE måte å organisere på, derimot bestemmes det av arbeidets art og omgivelsenes karakter.

2 kommentarer:

Mats sa...

Dette synes jeg er et kvantesprang for RUSK dersom dere sier noe om hvordan dette kan forbedre deres, elevenes og skolens praksis..Dette gleder jeg meg til. Men hvordan tenker dere at selve innovasjonen skal finne sted?

Rune sa...

Utrolig bra problemstilling. Flott, gleder meg til fortsettelsen.

Hørte noe om flytting av biblioteket over til personalrommet. Hvordan går det? Hvordan få med oss andre til å dra i samme retning? Hva kan vi andre (medstudenter på Rusk) gjøre for arbeidet settes i gang? Kan vi 8 studentene på noen måte samarbeide om å starte opp ulike innovasjoner. Skogen&Sørli boka sier noe om at en "innovasjon kommer sjelden alene."