fredag 22. februar 2008

Innovasjon

Brukersystem P-S-modelle

Jeg har valgt å jobbe med denne modellen som utgangspunkt for å gjennomføre innovasjonsprosessen ihht problemstillingen min.

Tabellen fungerer slik at jeg legger inn notater bak hvert stikkord for å holde orden på arbeidsdokumentene som følger prosessen.

Da jeg er i prosessen har ikke alle fasene fått underliggende notat enda.

Fase 1

Følt behov è

Fase 2

Problemdiagnose è

Fase 3

Ideer, erfaringer, ê

Informasjon

Fase 6

é Evaluering

Fase 5

ç Anvendelse

Fase 4

ç a) Løsningsforslag

b) Valg av løsninger


For å muliggjøre en fruktbar innovasjon på dette feltet på RUSK, har jeg startet planleggings- og kartleggingsarbeidet ved bruk av P-S-modellen. Mine antagelser pr dd er at denne modellen er nærmest den grunnmalen jeg kan benytte. Men som Skogen&Sørlie påpeker er disse modellen så rendyrket teoretisk at de må tilpasses virkligheten. Skal mitt innovasjonsmål nås, må jeg også være bevisst på kollegaenes reaksjoner på at en liten minoritetsgruppe får stort fokus. Her gir S-I-modellen sterke bekreftelser på hvor viktig det er å ha de rette relasjonene, det mellommenneskelige lille ekstra og evnen til å oppnå tillit og troverdighet hos både ledelse og kollegaer.

2 kommentarer:

Franciska sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Franciska sa...

Tabellen beskriver godt det vi skal jobbe med og er enkel. Og som kjent; det enkle er ofte det beste.
Men linkene virker ikke...