fredag 29. februar 2008

Oppsummering gruppearbeide samling 29.2.08

Hele gruppa har forskjellige problestillinger/utgangspunkt og mål med oppgaven. Likevel har vi mange av de samme momentene som jobber i mot oss, hindrer/forsinker fortsettelser.

Her er stikkordene vi kom fram til og hvor jeg vil plassere disse i Årsak-Virkningskartet:

1. Klar sammenheng melom årsak og virkning

  • Trygghet
  • Kursendring tar laaaaaaaaaaaang tid i skoleverket (sammenlign tankskip på full fart i åpen sjø)
  • Tid; fellestid til spredning av "overbevisninger"
  • Tid - muligheter - KUNNSKAP
  • Opplæring
  • Konservative lærere

2. komplisert sammenheng mellom årsak og virkning

  • Usikre mottagere - Ledelsen har ikke kunnskap nok til å ta i mot/innføre innspill om endring
  • Påvirke-/drive ledelsen om hva
  • "De som sitter på gjerde" å venter på å dømme
  • Forventninger
  • Behovs-/situasjonsavklringer
  • Ledelsen ser ikke mulighetene

3. Kompleks sammenheng mellom årsak og virkning

  • datasperringer - nettverksblokkeringer
  • Mangler forhold til egen arbeidsplass - endringer betyr endrede rutiner og merarbeid i en overgangsfase -
  • Vansklig å ha gode nok begrunnelser til å argumentere for og mot
  • Få ledelsen til å "se med andre briller"

4. Kaos mellom årsak og virkning

-> her hadde vi ingen momenter. Kan det komme av at vi sålangt er "styrere" av egen innovasjon slik at vi ikke havner i det vi føler er kaos?

Ingen kommentarer: