mandag 25. februar 2008

Behov for innovasjon

I denne delen av studiet har jeg fokusert veldig mye på Innovasjonsteorier og Skogen og Sørlies vurderinger av disse.
Boken har høyt fokus på spesialpedagogikk og funskjonshemmede elever. Siden jeg er ufaglært assistent og har ansvaret for en funksjonshemmed elev har jeg virkelig fått noen aha-oppdagelser.

Her har jeg som assistent, og sitter midt i fagfeltet, i førsthånd et ansvar om å påskyve skolen en endring som kan føre til at RUSK vil tilfredsstille spesialpedagogikkens hovedmål om likeverd, normalisering og bedring av funksjonshemmedes levekår. Uten å ha til hensikt å redde eget skinn, mener jeg at ved å ta tak i svakheter og jobbe aktivt for forbedringer viser vi at vi er en levende organisasjon med omtanke også for de funksjonhemmede elevene.

Da Brita Skjøstad og jeg samarbeider nært om denne innovasjonsprosessen har vi valgt samme problemstilling, da vi har samme utgangspunkt og samme mål. Vi ser det som svært hensiktsmessig da vi lager hver vår individuelle oppgave med tilbakemeldinger fra helt forskjellige studiegrupper. Slik vil vi belyse mange flere momenter og oppnå flere drøftinger og refleksjoner om samme sak, og hensikten er å komme ut med et best mulig produkt.

1 kommentar:

Thor-Arne Johansen sa...

Dette var smart Gry, samme problemstilling men to forskjellige grupper. På meg virker det som om du faktisk har utført et av de virkelig store sjakk trekkene. Dette burde absolutt være noe å tenke igjennom for flere, jeg skal i hvertfall vurdere det.