søndag 24. februar 2008

Hvordan oppsummerer jeg Skogen&Sørlie-boka så langt (tom kap 3.):

Innovasjon:

  • Gjøre seg kjent med og forstå meningen med innovasjonens grunnprinsipper.
  • Ha kjennskap til forskjellige strategier og modeller.
  • Kunne omsette kunnskapene og ferdighetene til aktiv handling og påvirke til innovativ tenkning i ledelsen utfra et følt behov.
  • Være forberedt og akseptere at innovajon tar Tid, mobiliserer Motstand, krever spsesifikk Kunnskap for å lykkes.
  • Vurder de tidsmessige, økonomiske, faglige og sosiale ressursene som trengs for å redusere barrierene.
  • Planlegging: for hvem, hva skal enders, hvordan gjennomføre endringen?
  • Endring til den bedre for noen, endring til det verre for andre.
  • Endringer oppfattes av mange som utrygt.
  • Innovatørens valg av strategier styres av etiske og faglie sider ved slike valg.
  • Allianser, konflikter (åpne og skjulte), observasjonsevner, manipulering, informasjon.
  • Innovasjon er en prosess som tar tid og som berører både sosial - økonomiske - politiske og verdimessige interesser
  • Regel 1: Gå åpent ut som innovatør. Dvs gi så riktig og detaljerte opplysninger som mulig, beskriv hensikter, planlegg og gjør avtaler med de som er innvolverte. Vær åpen for og respekter andres synspunkter selv om du er uenig.
  • Innovatørens strategier:
    1. Informasjon
    2. Kommunikasjon
    3. Samarbeide
    4. Åpenhet.

  • Enhver som utsettes for endring vil ha sin subjektive oppfatning av hva som skjer og finnes rundt dem. Den ene sanne og objektive virklighet finnes ikke.
  • Harmonimodellen: tro på at det finnes et eneste felles beste.
  • Harmoni (åpen kommunikasjon løser alle problem) ytterpunkt i andre enden av skalaen er Konflikt (klassisk marxisme).
  • Sentral innovasjonskunnskap: Å være klar over maktens muligheter, dens fordeler og ulemper, hvem som har den i ulike sammenhenger - og å være klar over sin egen eventuelle makt.
  • Makt kan skjules i ord som samarbeide og medbestemmelse.
  • Motstand og Barrierer: (Forhold til omgivelsene).
  • Motstand er et relative fenomen, fordi motstanden vil avhenge av hvilke verdier og meninger de impliserte har.
    • Motstand mot forandring: noen vil alltid mislike, motarbeide, sabotere eller trenere arbeidet og vil helst ha det slik de er vant til. Her kan man enten nedkjempe eller omgå motstanden, ved:
    1. innføre belønningssystem
    2. sanksjoner
    3. bearbeide med faktakunnskap
    4. hindre destruktive konflikter.

  • Feltteori/Sosialt system: en modell hvor personenes ulike oppfatninger og krefter beskrives med piler, positiv eller negativ. Dette systemet søker alltid etter balanse fordi mennesket sjelden greier å leve i en ukjent og usikker tilstand over tid.
  • Feltteorien er anvendelig for kartlegging, observering og analysering av organisasjonen.
  • Å avdekke eventuelle konflikter, ubalanse eller motstand bør foregå gradvis, forsiktig og systematisk. Vær obs på allianser, sympati og den enkeltes reaksjoner og konsekvenser.

  • Barrieremodellen:
    • Psykologiske barrierer: menneskets oppfattelse av den ukjente situasjonen
      • forståelsesramme
      • enkeltpersonens psyke opptrer som motstrandsfaktor
      • Usikkerhet og utrygghet er sentrale dimensjoner i innovasjon.(Selvbilde/-oppfattelse)
      • Skyldfølelse
      • Behov for anerkjennelse
      • Ønske om makt/underkastelse
      • Strenge ubevegelige rollemønstre i sosiale systemer
      • uhensiktsmessige eller uønskede adferdsmønster opprettholdt av bestemte belønningsprinsipper eller ignorering av problem.
      • Basal trygghet hos den enkelte beskriver hvordan de takler endringer.
      • Informasjon skaper trygghet; alfa omega i denne barrierebearbeidelsen
      • Samtaler med den enkelte
      • Skissere konsekvenser.

    • Praktiske barrierer: praktiske hindringer i hverdagen
      • Tid - TTT-regel, vær raus med tidsressursen i innovasjonarbeid
      • Uforutsette problemer spiser mye tid
      • Tidsbruken avhenger av:
        1. hvor raskt en blir enig om strategi
        2. hvor stort systemet er
        3. hvor stor interessen er
        4. hvor godt informasjonen spres
        5. tilgang på ekspertise
        6. hvor mye motstand som oppstår
        7. hvor mye endringen vil påvirke enkeltpersoners eller gruppers posisjoner, rutiner eller makt.
      • Ressurser - økonomi, fagpersoner, tekniske hjelpemidler og annet materiell
      • startfasen av innovasjon er ofte avhengig av ekstern hjelp, nytt utstyr, omplasseringer, fagbøker osv
      • spredningsfasen trengs midler til informasjon og oppfølging
      • Faglige ressurser som kunnskaper og ferdigheter er like vesentlig som penger.
      • Planlegging og kartlegging av:
        1. eksisterende kvalifikasjoner
        2. behov for ny fagkompetanse
      • Innovasjon er avhengig av balanse mellom Økonomi og Kunnskap. Utdanning av fagfolk og økt forskningsinnsats er viktig for å gi balanse mellom økonomi og kunnskap for at forbedring skal oppnås og gi gode nok resultater.
      • Fagfolk bør ha kompetanse til å kunne utnytte nåværende ressurser best mulig, ha økonomisk tenkning og bli flinkere til å dokumentere resultater av eget arbeid. Som fagperson blir en en del av kollegiumet og organisasjonens ressurser.
      • System - byråkrati- og organisasjonsstrukturer
      • vanskliggjør ofte muligheten til å finne ansvarlige etater/departementer eller personer som kan ta avgjørelser/ansvar.
      • innenfor et likt system (feks skolen) gis det rom for stor personlig og faglig frihet.
      • svakheten ligger i at organer høyere opp i systemet tar beslutninger som forventes at skal utføres uten at tilstrekkelige ressurser tilføres.

  • Makt- og verdibarrierer:
    • Disse barrierene er positive eller negative alt etter hvilken verdiforankring en har.
    • Manipulere til egen vinning - opprettholde strukturer - posisjoner - tradisjoner.
    • Makt i seg selv er ikke negativ, men hvordan den utøves og hvilken verdiforankring den har, er avgjørende.
    • Uformell makt: makt oppnådd av personer i underordnede stillinger.

    • Verdibarrierer:
      • personers verdistandpunkt som verdier, normer, tradisjoner, kulturbakgrunn (feks abortlov, Altautbyggingen)
      • rettferdighets-, omsorgs-, snillhets- og veldedighetsfilosofi.
      • det er et definisjonsspørsmål om en kaller det motstand mot forandring eller om det er et spørsmål om ulike verdier eller syn.
      • Verdibarrierer gir ofte alliansedannelser. Grupper enes om virkemidler som skal brukes. Dette er svært vesentlig for gjennomføring av innovasjon.
      • Ved tap av alliansepartner kan prosesser stoppe helt opp.
      • Det er viktig å være i allianse med de som har makt i innovajonsarbeid.

    • Maktbarrierer: ha monopol på yrkesroller
      1. Ekspertmakt:
        • noen personers kunnskap og ferdigheter
      2. Personlig makt:
        • en persons evne til å vinne andres respekt og tillit
      3. Legitimert makt:
        • en persons stilling, rolle og posisjon, som direktør, rektor, styrer, formell makt.
      4. Informasjonsmakt:
        • en persons mulighet til å gi og få viktig informasjon som andre kan ha nytte av. Gir mulighet for innflytelse på og kummunikasjon med mange ledd/nivåer, øker en persons makt.
      5. Belønningsmakt:
        • mulighet til å gi belønning i form av psykologiske eller materielle forsterkere. Som økt lønn, bedre arbeidsvilkår, forfremmelser eller anerkjennelse.
      6. Kontaktmakt:
        • en persons evne til å få kontakt med andre, være en god lytter, oppleves som interessant å samarbeide med, viser respekt og engasjement for andres arbeid og har stabilt godt humør.
    • Makt er viktig med tanke på å ta vare på store verdier og interesser, men maktfaktorene gjør det lettere å se hvorvidt denne makten misbrukes.

  • Vellykkede innovasjoner må realiseres og etableres som ny praksis, og ikke bare være gode ideer og planer.
  • Innovasjon kan foregå på ulike plan.
    1. med ulike systemers mål - ideologisk/holdningsmessig ståsted - hvordan systemene fungere i forhold til en sosial, faglig, teknologisk og eller økonomisk kontekst.
    2. organisasjonsstrukturer - ledelse - administarsjon.
    3. ulike roller og funksjoner - rolleinnehavernes forhold til hverandre.
    4. læreplaner - pedagogiske, psykologiske eller sosiale tiltak - tekniske/praktiske hjelpemidler.

  • Definisjoner:
    • Reform: > en større, statlig dreven innovasjon <.

Det at spesialpedagoger arbeider med funksjonhemmede mennesker, forplikter yrkesgruppen spesielt når det gjelder profesjonelt endringsarbeid. Profesjonalitet er nødvendig, da endringene skal foregår på minoritetsgruppens premisser, ut fra deres behov og lovmessige krav om et normalisert og likeverdig liv.

1 kommentar:

Thor-Arne Johansen sa...

Grundig som alltid Gry, flott arbeid