søndag 17. februar 2008

Gledesposten cartoon icones - W

Nå har det seg slik at jeg har to døttre på videregående skole. Den yngste på vk2 naturbruk benytter internett mye i sine bearbeidelser av lekser og prosjekt.

I romjula lærte jeg henne hvordan iGoogle fungerer og oppbygginga av eget PLE/VLE. Dette syntes hun var kjmpespennende. Spesielt at hun nå ikke behøver å bruke minnepinne slik hun har vært avhengig av hele tiden tidligere.

Brita og jeg har også en gruppe 10.klasse elever i tilvalgsfag Reiseliv. Her har vi en broket forsamling elever. Her er det tur til Krakow i april som gjelder, men bare halvparten av gruppa reiser dit. Resten lager sin egen drømmereise (med lottomillionær budsjett). En gutt som ikke skal på tur har brukt mange av timene til å surfe på nettby. Sist time forsvarte han det med at han hadde oppgaven sin på pc'n hjemme, og da fikk han ikke gjort noe på skolen. Dette ble en gylden mulighet til å lære han om iGoogle og docs. Han syntes også det var smart, og fattet interesse. Jeg så ikke mer nettby i skjermen hans den timen.

3 kommentarer:

Thor-Arne Johansen sa...

Tror du gjorde noe som var ekstremt lurt, nemliig ta utgangspunkt i et (følt)og jobb derifra.

Franciska sa...

Helt enig med TA. Jeg har også brukt dette flittig og vist det videre til andre! En annen ting jentene dine kanskje syns er nyttig er f.eks del.icio.us. Da har de hele tiden med seg "favorittene" sine uansett hvor de logger på. De kan også dele favorittsiden med andre, hvis de vil.

Rune sa...

Fabelaktig jobba damer! Har blant annet vist elever igoogle, google.com/docs, pageflakes og mindomo. Opplever mye av det samme som dere beskriver.

Har du/dere forresten sett på virksomhetsplanen til Rusk? Det du/dere nå forteller er slik jeg ser det, en ikke systematisk gjennomføring av bruk av digital kompetanse. Det er jo noe av dette jeg vil jobbe med ifm med min egen individuelle oppgave.